Saturday 5 December 2009

Les Yeux sans Visage , Georges Franju


Comme d'habitude la version française suit!

Besides Film noirs and comedies, French cinema does not traditionally plays with genres; this is why the rare examples of fantastic stories or thrillers are regarded as cult.

The Eyes without a Face is one of them. I heard a lot about it before seeing it today, and I expected to be frightened!

Made in 1960 by Georges Franju adapted from a pulp, it’s apparently the best feature Franju executed, but I heard that his shorts were little treasures much more fascinating.

This film tells the story of doctor Genessier (Pierre Brasseur) whose daughter Christiane (Edith Scob) had her face destroyed in a car accident. His assistant (Alida valli who worked with Visconti, Antonioni, Carol Reeds, Hitchcock…) finds girls looking like Christiane to , through surgery, steal their faces, and try to give Dr Genessier’s daughter her face back.

The fantomatic Christiane wears a mask and seem to haunt her own house, trying through the phone to reconnect with her lover who thinks she’s dead!

Though the actors are fantastic nothing horrified me or even stimulated my imagination. The film is actually quite kitsch and more gothic than fantastic. The music which is kind of circus like, gives a kind of irony and distance to actions that should oppress and scare us . It’s too detached to surprise but I must say that I kind of liked the grotesque and kitschness of the film.

Don't forget to vote



En dehors des films noirs et des comédies, le cinéma français se risque rarement dans les genres, les rares exemples de fantastique ou de thrillers en sont donc devenus cultes.

Les Yeux Sans Visage est un de ceux là, j’en avais beaucoup entendu parler avant de le voir aujourd’hui, et je dois dire que je m’attendais vraiment à être effrayée…

Fait en 1960, il serait le long métrage le plus réussi de Georges Franju, mais j’ai entendu dire que ses courts-métrages étaient des bijoux beaucoup plus fascinants.

Ce film raconte l’histoire du docteur Genessier (formidable Pierre brasseur) dont la fille Christiane ( Edith Scob, magnifiquement éthérée) a eu le visage détruit lors d’un accident de voiture. L’assistante du docteur (Alida Valli qui joua avec les plus grand : Hitchcock, Antonioni, Visconti, Carol Reeds…) trouve des filles ressemblant à Christiane pour, à travers la chirurgie, leur voler leurs visages et rendre le sien à Christiane.

Elle, fantomatique, portant un masque, hante sa propre demeure essayant de se reconnecter à son fiancé qui la croit morte à travers le téléphone !

Bien que les acteurs soient extraordinaires, ce film ne m’a pas donné un seul frisson, et hélas n’a même pas stimulée mon imagination. Je suis désolée d’avoir à reporter ici, une déception. Je pense que la musique clownesque qui met une distance ironique entre nous et l’image, et la bonhomie générale de la police, le fait qu’on ne s’identifie pas,( et le fantastique demande de l’identification pour pouvoir être efficace) font que la sauce , selon moi, ne prend pas! En revanche j’aime beaucoup la relation entre Alida Valli et Pierre Brasseur et le kitsch général du film m’amuse assez !


1 comment:

Uranium Willy said...

Valerie

Thank you for your comment at The Uranium Cafe though I felt I offended you with my remarks about French cinema. I hope that the reader can see there is an intentional satire or humor involved. The films at my site are usually low borow and somethng like Le Yeux Sans Visage is a step up.Your short and succient essay captures the film's atmosphere well. Not sure I agree about the film score but I usually like Maurice Jarre and Dr. Zhivago is still one of my favorite scores.

I actually went and got a copy of the abattoir film Blood of the Beasts and watched a few minutes of it but found it a little unsettling for my mood at the time.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...