Saturday 26 July 2008

Hallam Foe/ My Name is Hallam Foe by David Mackenzie


English Version
Only reason to see this film: Jamie Bell. Young Billy Elliott has grown up a fantastic actor who’s got his own style, who’s not only interesting because he’s a fantastic interpreter but also because his whole body has a way in itself which is fascinating and extraordinary.
Now this film has all the faults I usually find in British films. It made me think of how one of my friend is djiing, she’s got the best music, but don’t leave you the time to enjoy it, move very quickly from one very good thing to another. Her whole djiing doesn’t breathe, you keep being cut in your departure to planet dance, you end up frustrated and slightly pissed of.
This is what happens with this film: lots of aesthetic and narrative ideas, but none of them are really explored, it seems that this film stays visually and narratively stuck on its characters which aren’t fascinating and profound enough to keep our attention.
Just one example of what goes wrong in this film: the soundtrack is full of very good songs(I said it already!), but none of them are chosen to illustrate a state of emotion, or be a second level reading of characters’ emotion, they seem to only be here because they’re cool. The part of a soundtrack is not to be a compilation but to offer another reading of the film. Take Wes Anderson’s soundtracks, they seem to be another voice-over of what’s going on in the characters'minds, that what it’s supposed to be at its best!
It’s like a gimmick film, but in all that the soul wasn’t caught, it’s not breathing, so I ended up with a headache!
Version Française
Seule raison pour voir ce film : Jamie Bell, le fantastique jeune acteur de Billy Elliot est plus que prometteur, lui seul me semble sortir du lot des jeunes acteurs contemporains car non seulement il est un très bon interprète avec une présence plus que palpable et sensuelle, mais aussi parce que c’est le seul acteur présent ou passé qui s’exprime autant avec son corps et d’une manière si extraordinaires. Je pense que dans l’avenir (il m’avait déjà marqué dans Jumper) je ne vais rater aucun de ses films, on a beaucoup à apprendre de ce jeune homme !
Maintenant le reste du film me met une fois de plus d’accord avec Truffaut quand il disait que cinéma et Anglais étaient des termes antithétiques. Je trouve que ce film ne fonctionne pas, il est à priori plein de bonnes idées, mais il ne décolle pas, il ne respire pas, je ne crois ni à l’histoire ni aux personnages qui ne sont pas assez approfondis et trop disharmonieux dans leur psyché. La bande son, bien que pas mal du tout ne correspond pas aux émotions des personnages, et ne propose pas un autre niveau de lecture émotionnel ce qui est pour moi le rôle d’une bande son (voir les films de Wes Anderson où elle devient comme une voix-off décrivant un état intérieur du personnage) bref ce film me semble plus un concocté de gimmick qu’une réelle histoire. Pour moi ça ne fonctionne pas !

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